Efter graviditet mave

Alle der har været igennem en graviditet, kender til strækmærker og tyk mave efter en graviditet. Det er mere reglen end undtagelsen at man har skrækmærker efter, De opstår når maveskindet strækker sig ud for at få plads til den svulmende graviditetsmave.

Både strækmærker og den tykke lille delle ved maven er næsten helt umuligt at slippe af med. Men der er heldigvis et par behandlinger, som gør at man kan komme ret tæt hvordan den var før man blev gravid.

Derudover er der et par rigtigt gode træningsøvelser som kan bane vejen tilbage. Ingen vej tilbage uden at gøre noget det der dog helt sikkert.

Træningen af en efter graviditet mave.

Den vigtigste af alle øvelserne er at stoppe overspiseriet. Hvis du har haft en særlig lyst til chokolade og kage, så er det nok et meget godt tidspunkt at stoppe på. Desværre kan tiden efter en graviditet føles uoverkommeligt, og derfor overspiser mange i den følgende periode. Vær bevist om at det ikke gavner at være god mod sig selv på denne måde.

Ellers er det bare at komme i gang. Gerne så hurtigt som muligt. Der har været mange timer stilstand op mod fødslen, og det har kroppen vænnet sig til. Kroppen skal bruge tid til at komme sig oven på fødslen. Men den trænger også til at få gang i hele systemet. Man skal ikke underkende hvad let motion og helt almindeligt gang kan gøre af underværker for kroppen.

Andre læser også : https://www.all-beauty.dk/soevn/

Der findes heldigvis et par gode øvelser for kroppen, og særligt til en tyk mave efter en graviditet.

En snak med lægen

Men start lige med at tag en kort snak med din læge, særligt hvis der har været komplikationer i forbindelse med fødslen. Også om man har fået rectus diastase, som betyder delte eller splittet mavemuskler.

Start så snart du føler dig klar, også selvom der er gået 2-3 måneder efter fødslen. Så vejen til en flad mave efter en graviditet er allerede i gang når du har taget de første skridt efter fødslen, og har talt med egen praktiserende læge.

Øvelse til en fladere mave

Start med bækkenbundstræningen den er god for mange ting og arbejd dig langsomt henad mod den tværgående inden du starter de skrå og lige mavemuskler. Du må ikke overanstrenge dig for meget og læg ikke noget belastning på, og husk at stoppe hvis det gør ondt. Lav trænings rotationer med mange gentagelser, og ingen eller meget lille belastning.

På Hvidovre hospital har man lavet nogle fine øvelser som du kan følge Læs mere her: https://www.hvidovrehospital.dk/afdelinger-og-klinikker/fysio-og-ergoterapeutisk-afdeling/behandlingsforloeb/graviditet-og-foedsel/oevelser-efter-foedsel/Sider/Mavemuskler.aspx

Den sidste delle

Næsten lige meget hvor meget du træner efter din graviditet, så sidder den sidste delle næsten altid tilbage på maven. De er særlige svære at få bugt med ved træning. Her kan man overveje at få fortaget en fedtfrysnings behandling.

Der skal man være opmærksom på, at et fedtfrysnings behandlings program ikke kan sættes i gang, før man er stoppet med at amme, og tidligst 6 måneder efter fødslen. Har man fået lavet et kejsersnit, skal der gå minimum 12 måneder efter indgrebet, før man kan få foretaget en fedtfrysning med påsætning på arret.

Strækmærker på efter graviditet mave

Der findes et hav af cremer som kan benyttes til strækmærker. Det er sjældent at de gør hele jobbet, og så må man tyde til skønhedsbehandling med laser som IPL og Frax. Disse behandlinger fjerner heller ikke 100% dine strækmærker. Men det er det bedste som findes på markedet for efter graviditet mave.

One Reply to “Efter graviditet mave”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *